Leven na Pasen Leven na Pasen
onder paden sluimert
maar in het voorjaar
door het asfalt barst
en in de scheuren groeit
om stralend geel te bloeien,
zo is Gods kracht in ons -

taai als het asfalt ons bestaan
donker en zwaar
onder een dichte hemel,
maar onder ons is God:
van binnenuit, dikwijls
door onze zwakke plekken heen
laat Hij in onze dood
nieuw leven bloeien.

Dit gedichtje is van ds. Piet van Veldhuizen – inderdaad, de broer van onze organist Jan!

Hij vindt het vast wel goed, dat wij het afdrukken. Ik vind het altijd weer prachtig rond deze tijd van Pasen en voorjaar. Het behoeft eigenlijk geen toelichting, lijkt me.

Alleen: waar en wanneer wordt dit waar? Als je leven op dood spoor is, je wordt niet meer beter, je ziet geen uitweg uit de problemen, alles is donker en zwaar … onder een dichte hemel ook nog …

Hoe was dat met die leerlingen van Jezus? Ze zijn in verwarring. Er was sprake van een leeg graf, sommigen beweerden hem gezien te hebben in levenden lijve! De evangelist Johannes vertelt in hoofdstuk 21 hoe ze maar weer gewoon aan het werk gaan: in de nacht gaan ze vissen. Ze vangen niets. Wat een moeizaam werk. In het donker – dat was en is nog de beste tijd om te vissen – niets vangen. En maar wachten. Wat kun je moeizaam aan het ploeteren zijn, je hebt het gevoel dat het niets oplevert, alles is donker om je heen en er verandert niets, geen lichtpuntje te zien. Het wordt al morgen en nog zien de leerlingen er geen gat in, ze hebben niks gevangen en ze zien Jezus niet, althans ze herkennen hem niet, als hij op de oever op hen staat te wachten. Kun je nagaan hoe ‘verblind’ je kunt zijn door het donker, dat je niet ziet dat er ook nog iets anders te zien is, dat je Hem, Jezus, van wie je zoveel hield, van wie je zoveel verwachtte, niet herkent.

En dan klinkt er een stem: “Vrienden, hebben jullie iets te eten?”
Ze antwoorden: “nee! niks gevangen!” “Werp je netten uit aan de andere kant”, zegt die man daar op de oever. Dit gaat dus in tegen alles wat gewoon en redelijk is. Vissen terwijl het licht wordt met je netten aan de verkeerde kant van de boot ... wat heeft dat nou voor zin. Maar ze proberen het. Op hoop van zegen. Ze gaan af op wat ze horen, zo is het met geloven ... het gaat via het gehoor. Via wat je hoort over Jezus, over de liefde van God, ook al is er nog zo weinig te zien, het toch maar wagen met die woorden, vertrouwen dat er toch iets van komt ... en warempel, het net is zo zwaar, ze kunnen het haast niet binnenhalen! Hoe is het mogelijk?! Je bent alsmaar aan het rondploeteren, aan het zoeken naar een oplossing, je ziet geen uitweg meer, het is één en al nacht om je heen, en iemand zegt: bekijk het eens van de andere kant. Probeer het eens op een andere manier! Gooi het eens over een andere boeg! Kom los uit de kramp dat het weer moet worden zoals het altijd was, of dat het moet zoals jij het altijd gedaan hebt. Het zoeken naar de oplossing is juist het probleem … Zo gaat het in de ontmoeting met Jezus, weg uit het moeten – ineens móet er niet zoveel meer: Gooi je je netten uit aan de andere kant! Hou je minder vast aan je eigen gelijk, ga de dingen in een ander perspectief zien. Ineens ga je anders kijken en is het glas dat altijd halfleeg was halfvol geworden, of zie je in de buurman die altijd zo nors doet iemand die eigenlijk heel angstig is – om maar een praktisch voorbeeld te noemen.

Ont - moet - ing vindt er plaats. Na de nacht van het vruchteloze geploeter volgt de morgen aan het strand. Er is een vuurtje aangelegd, een kolenvuurtje – maar een totaal ander dan dat kolenvuur dat brandde toen Petrus Jezus drie maal verloochende … wat een ruimte is er nu, wat een liefde en licht gaan er uit van de levende Jezus … Hij nodigt hen uit: “Kom met mij eten”. Na de nacht van het vruchteloze geploeter, de morgen aan het strand, op vaste grond. Met Jezus bij het vuur, het vuur van zijn Geest van liefde.
Levend na Pasen, op naar Pinksteren.

ds. Stella Muns

Eredienst